Inka sitten meni ja haastoi mut kirjoittamaan meistä sata faktaa... täältä pesee:

1. Meille tuli rhode, koska kummitädilläni oli Himban äidin isän äiti

2. Tiesin, etten ota helppoa koiraa

3. Mutta Himba oli paljon haastavampi kuin osasin ikinä odottaa

4. Joskus olen miettinyt, miksi ihmeessä joku edes ottaa koiran tai miten joku voi nauttia siitä, niin hankalaa meillä on toisinaan ollut

5. Himba tunnetaan myös nimellä Hepuli-Himba

6. Nimi tulee Himban ylienergisistä hepulikohtauksista, jotka usein päättyvät mun päälle hyppimiseen.

7. Vuosien työn jälkeen hyppiminen on vähentynyt, tänk gaad.

8. Ennen en edes uskaltanut pitää Himbaa vapaana, nyt mennään joka päivä pitkä lenkki vapaana, sen verran ollaan edistytty.

9. Himbaa voi pitää vapaana vain pellolla.

10. Voisi metsässäkin vapaana pitää, mutta koiraa ei silloin pahemmin näkyisi… Himballa on siis kova riistavietti

11. Tylsänä omistajana en käy sen kanssa usein jäljestämässä tai juoksemassa vieheen perässä

12. Molempia on pitänyt tehdä aktiivisesti, mutta aina ne vaan jotenkin jää…

13. Agility on vienyt mun sydämen

14. Päästiin meidän upeaan treeniryhmään vähän kuin vahingossa, suhteilla

15. Olen ryhmään pääsystä ikuisesti kiitollinen Kaisalle.

16. Ollaan treenattu myös TOKOa koko Himban elämän ajan, ilman sitä oltaisiin oltu pahemmin hukassa kuin alkuun oltiin.

17. TOKO ei sovi kisamielessä ylienergiselle, miellyttämishaluttomalle Himballe.

18. Tai sopii se sille, kun se saa ruokaa.

19. Ollaan käyty kisaamassa huimat kaksi kertaa

20. Kisaaminen loppui siihen, kun Himba karkasi kisoissa kehästä, kohti buffaa…

21. Yritin uudestaan kisaamaan viime syksynä, mutta Himba ei ole halunnut, vaan aloitti juoksunsa.

22. Sen sijaan agility on meille passeli laji

23. Himba nauttii itse tekemisestä, vaikkakin se palkka radan jälkeen onkin Himballe tärkeä.

24. Himba rakastaa ruokaa

25. Himba tekee mitä vain saadakseen ruokaa

26. Himba osaa varastaa ruokaa pöydiltä

27. Himba osaa myös monia temppuja, ihan vaan saadakseen ruokaa

28. Itseasiassa Himba osaa paljon asioita, kun vaan haluaa osata, eli silloin kun motivaattori = ruoka on tarpeeksi houkutteleva.

29. Vaikka Himba rakastaa ruokaa, ei sille treeneissä kelpaa tavalliset nappulat, treeninamina on useinmiten atrian limapullia.

30. Himba on rhodeksi kooltaan ihanteellinen agilityyn.

31. Siinä mielessä olen ollut onnekas, mutta silti haluaisin koiran, joka menee radalla lujaa.

32. Himbakin osaa mennä lujaa

33. Toinen vaihtoehto on mennä hiljaa, keskivaihdetta ei ole. Siksi Himba on toisinaan haastava ohjattava.

34. Himba menee ekan harjoituksen treeneissä täysillä, toisen hitaasti.

35. Tämä johtuu siitä, että Himba on liian visas

36. Luulen, että se ajattelee: urpo, me mentiin tää rata jo, oma vika, jos et osannut ohjata kunnolla.

37. Himba on hauska koira

38. Himballa on kotona hiljainen

39. Paitsi silloin, kun se haluaa tehdä jotain.

40. Himba rakastaa saunomista

41. Himba osaa pyytää saunasta pois, kun sille tulee liian kuuma

42. Joskus Himba ei osaa tulla saunasta pois, se haluaisi jäädä

43. Himba on alkanut pitää vedestä

44. Himba jopa noutaa leluja vedestä.

45. Himba rakastaa olla mökillä

46. Mökillä Himbaa voi pitää koko ajan vapaana, se ei lähde naapureiden pihoille, mikä on sinänsä ihme.

47. Jotenkin Himba tietää omat rajansa, vaikka selviä rajoja ei olekaan

48. Himba on visas

49. Jopa niin viisas, että joskus kouluttaminen on haastavaa

50. Himban kouluttaminen on ollut välillä vaikeaa, koska Himballa on niin voimakas oma tahto

51. Olen tehnyt hirveästi töitä suhteemme eteen

52. Väitän, että olen tehnyt enemmän töitä, kuin moni muu ikinä koiransa kanssa, ihan vain perus elämisen sääntöjen kanssa.

53. Olen joutunut pelkäämään Himbaa

54. Ensimmäiset kaksi vuotta olivat ihan hirveitä.

55. Nykyään meidän elämä on sellaista, josta jo pikkutyttönä haaveilin.

56. Himba on ihana koira, mun paras kaveri.

57.Olen ylpeä siitä, että ratkaisin ongelmamme itse, kenenkään muun neuvoista ei ollut koskaan hyötyä, päinvastoin.

58. Olen oppinut, että tunnen itse paremmin koirani kuin kukaan muu, muiden sanomisilla ei ole aina väliä.

59. Himba on opettanut minulle mikä koira on ja miten se toimii.

60. Tiedän varsin paljon koirista nykyään, mutten kuitenkaan vielä mitään.

61. Rakastan seurata koirien käytöstä ja niiden kieli kiinnostaa minua.

62. Tykkään neuvoa muita.

63. Ehkä siksi haluan isona opettajaksi

64. Koirapiireissä minua harvoin otetaan tosissaan, se ärsyttää minua suunnattomasti.

65. Varsinkin vanhemmat ihmiset katsovat minua alaspäin. Tämän olen kokenut ihan liian monesti.

66. Esimerkiksi näyttelyissä olen huomannut, että kannattaa näyttää mahdollisimman aikuiselta, lapsia ei oteta tosissaan.

67. Himbasta tehtiin Suomen Muotovalio Jyväskylässä marraskuussa 2007, samalla tyttö oli ROP, mistä olen edelleen ylpeä.

68. Himba on varsin hieno rotunsa edustaja, ainakin kun katsoo tilastoja sijoituksista.

69. Nykyään näyttelytouhu lähinnä naurattaa.

70. Silti vien Himbaa toisinaan kehään, ja Himban pentua Fumbaa.

71. Himba ei tykkää näyttelyistä, paitsi kun siellä saa limapullia.

72. Himba sai pentuja lokakuussa 2009, 2u+2n.

73. Pentuaika oli samalla ihanaa aikaa, mutta samalla kamalinta aikaa ikinä.

74. Meille piti tulla toinen koira Himban pentueesta, mutta eipäs tullut, mikä on ihan hyvä juttu, en olisi vielä voinutkaan ottaa toista koiraa.

75. Valitettavasti pentuprojekti teki minusta vähän katkeran, en tiedä voinko antaa joitain asioita ikinä anteeksi.

76. Pentuprojekti teki minusta paljon viisaamaan.

77. Väitän, että tunnen rhodesiankoiran rotuna hyvin ja minulla on siitä vahvat mielipiteet.

78. En kuitenkaan tiedä, otanko koskaan toista rhodesiankoiraa.

79. Vain aika näyttää… Mutta koiran kyllä haluan.

80. Vihaan toisten seläntakana puhumista.

81. Sitä tapahtuu ihan liian usein. Varsinkin koirapiireissä, ja varsinkin näyttelyissä.

82. Himballe loistava koulutuskeino on ollut naksutin

83. Himba on oppinut naksuttimella monia temppuja, esim. Kielen näyttämisen ja hännän heiluttamisen, ympyrän tekemisen, eri tassujen nostamisen, niiaamisen, noutamisen… lähes kaiken.

84. Rakastan naksutinta

85. Naksutin on ollut meidän suhteen pelastaja, karkeasti sanottuna.

86. Himba on käynyt MH-testissä

87. Himba on käynyt villisika-testissä

88. Himba olisi hyvä metsästyskoira, se on rohkea, muttei hullunrohkea.

89. Himba jännittää metsässä kävelemistä pimeällä

90. Sitten jotain itsestäni, kun en muuta keksi: olen nimeltäni Heidi, jos joku ei tiennyt

91. Olen syntynyt vuonna 1990.

92. Olen vuoden 2009 ylioppilas ja olen ammatiltani koulunkäyntiavustaja. Valmistuin toukokuussa 2010.

93. Haen yliopistoon, haluan opettajaksi

94. Minulla on kaksi isoveljeä

95. Himba on ensimmäinen lemmikkini

96. Asun Helsingissä

97. Olen syntynyt joulukuussa

98. Pidän eläimistä

99. Varsinkin koirista

100. ja varsinkin Himbasta 


Kuka jaksoi lukea loppuun?? :D

Mulla ei ole mitään käsitystä siitä, kuka meidän menoja lukee, joten en haasta ketään. Tai ne ketä tiedän, on jo haastettu...  ;) Mutta saa siis tehdä tämmöisen jos haluaa, mä ainakin tykkään lukea näitä! :)