Himbasta on tullut täällä Savonlinnassa ihan uusia puolia esiin loman jälkeen. Ensimmäisenä päivänä se oli yksin ollessaan avannut makkarin oven ja nukkunut mun sängyllä, joka on siis ainoa koiralta kielletty paikka. Tokana päivänä sama toistui, mutta olin laittanut oven taakse nojatuolin, ettei ovi päässyt aukeamaan. Tästä vaivasta päästiin onneksi näin vähällä vaivalla, sillä ovi on loppuviikon pysynyt kiinni.

Toinen, ja vanha, ongelma on rappujen pelkääminen. Oman rapun rappuset tullaan vielä ihan hyvin alas, vähän epäröidään viimeisellä rappusella, josta sitten ponkaistaan eteenpäin, niin, että varmasti liukuu. Voi voi voi. Onneksi rappu-ongelma omassa rapussa on kuitenkin helpottanut, mutta kaverin rappuun Himba ei halua edes tulla sisään. Kun vihdoin koira on oven sisäpuolella, tullaan raput hyvin ylös. Alas päin tullessa onkin suuria ongelmia. Himba täytyy lähes kantaa/raahata ensin kaverin kämpästä ulos ja sitten rappuset mennään hyyyvin hitaasti alas. Käytiin illan aikana kerran pissillä ulkona ja päädyin lopulta kantamaan Himban ekat raput alas. Rassukka. Sitten kun lähdettiin kotiin, Himba tuli onneksi raput itse alas.

Viikon aikana Himba on juonut tosi paljon, paljon enemmän kuin ennen. Tuntuu, että Himba välillä juo nälkäänsä. Se voi myös johtua stressistä? Onneksi juominen on vähentynyt viikonloppua kohden, sillä aloin jo olla vähän huolissani. Tarkkaillaan kuitenkin vielä. Muuten Himba on pirteä ja liikkuu, joten muita huolenaiheita ei kuntoon liittyen ole.

Himba on alkanut stressaamaan mun lähtöä kotoa. Toissa päivänä Himba livahti ovesta rappuun, kun olin lähdössä. Siis sama koira, joka lenkille lähtiessä ei meinaa edes tulla ovesta ulos! Muuten Himba oli mun valmistautumisen ajan ihan normaali, makasi omalla pedillä ja söi lähtöherkun.
Eilen Himba yritti jälleen livahtaa ulos, mutta osasin ennakoida, ja koira ei päässyt ulos. Tänään Himba aamulla mun ollessa vessassa tuli mun eteen läähättäen (mitä siis ei lähes koskaan tee) ja kävi välillä juomassa. Heittelin sitten mun pukiessani ulkovaatteita Himballe nameja ja sinne se jäi nameja syömään. Tänään kun kävin kaupassa, ei Himba halunnut syödä lähtöherkkuaan lainkaan, vaan söi sen vasta kun tulin takaisin. Stressiä siis. Himba jättää syömättä vain, kun stressaa, sillä on huono olo tai tarjottava on salaattia.
Huolestuttavaa kuitenkin, että Himban käytös on muuttunut noin paljon, ennen se on käynyt tyytyväisenä nukkumaan, kun mä olen tehnyt lähtöä. Onneksi, kun tulen kotiin, Himba nukkuu rauhassa eikä ole tehnyt tuhoja. Mutta ei kai tämä voi olla jotain hiipivää eroahdistusta?

Mikä mun koiraa vaivaa?? Se on muuten ihan normaali, ehkä energisempi ja leikkisämpi kuin ennen. Veikkaan kaiken syyksi leikkausta ja Savonlinnaan paluuta. Himba oli kyllä Helsingissäkin lomalla yksin, joten mikään "yksinjäämisshokki" tämä ei voi olla.

Kumpa tämän viikon käytökset eivät jäisi pitkäksi aikaa vaivaamaan.